ANNA FRISK PROFYLAXKURS – DEL 1 (PROFYLAXGRUPPEN STOCKHOLM)

Igår var vi på del 1 av 2 i Anna Frisk Profylaxkurs. Under tre intensiva timmar gick vi genom allt möjligt inför och under en förlossning. Vi hade fokus på förlossningsskeden och så klart andningen, vi talade om hur olika andningssätt kan verka lugnande eller stressande på kroppen. Anna Frisk kallar sin kurs ”Annas Profylax – lära för livet” vilket jag förstår, vi lärde oss mycket som man kan ha användning av i livet i allmänhet.

Många som var i vår grupp hade redan barn, så man behöver absolut inte vara förstagångsföderska för att gå en profylaxkurs. Flera av de som redan hade fött barn hade dessutom haft en ”ok” förlossning tidigare, alla har nytta av profylax! Det vi kursdeltagare hade gemensamt var att vi önskar föda barn på ett lustfyllt sätt, få en förlossning utan rädsla, enorm smärta eller diverse oväntade händelser. Det går nämligen att få en ”perfekt” förlossning och igår fick vi verktygen!

Anna Frisk gick genom alla möjliga scenarion som kan inträffa vid en förlossning, på så sätt blev vi förberedda på allt som kan hända. Det finns liksom inget ”det värsta” utan blir det akut kejsarsnitt där vi helt plötsligt sövs ner på 2 röda sekunder, ja då blir det väl det. Huvudsaken är att vi är förberedda och öppna i sinnet, så slipper vi känna oss besvikna eller ”snuvade” på en förlossning i efterhand. Fokus på kursen var dock att man skulle föda på vanligt sätt och där vi använder andningen som ett sätt att kapa/hantera smärtan.

Vi gick noga genom hela förlossningsförloppet, oavsett om man har en förlossning på 3 timmar eller 50 timmar så följer varje förlossning ett exakt mönster.
De tre faserna är:
1. Öppningsskedet (latentfasen och den aktiva fasen)
2. Utdrivningsskedet
3. Efterbördsskedet
Vi gick noga genom exakt vad som händer i varje fas; hur personalen arbetar, vilka verktyg/maskiner vi kommer få se, vad som händer i kroppen, hur man mår psykiskt i varje skede, vad som händer med barnet etc. På så sätt kommer jag vara otroligt trygg oavsett hur tufft det blir, för inget som sker kommer ju vara ”ny mark” för mig. T.ex. när man är 7-8 cm öppen är det många mammor som ”nu ger jag upp, nu får ni ta fram kniven”. Nästan alla mammor får denna känslan vid exakt 7-8 cm. Men nu när jag vet att jag snart i mål just när den känslan dyker upp kommer jag ju hantera situationen på ett bra sätt. Jag kan vända den maktlösa känslan till
”grymt, nu borde jag vara öppen 7-8 cm och då är det ju snart över – jag har passerat ytterligare ett skede i förlossningen!”.

Utöver en extremt detaljerat förlossning fick vi också prova olika tekniker för andning. Vi fick öva på olika sätt att andas på medan vi kände smärta och jäääklar vilken skillnad det var! Anna nöp mig stenhårt i benet och utan andning ville jag nästan ge henne en snyting, men när jag tog till andningen kändes det knappt. Helt galet…

Men ja, allt handlar ju om fysik och anatomi. Det är inget hokus pokus eller psykisk övertalning, andas man på ”rätt” sätt känner man mindre smärta. Andas man in lugnt genom näsan och ut genom munnen i olika tempon skickar det signaler till hjärnan att dels slappna av i kroppen (=mjölksyran försvinner och man syrsätter musklerna som slappnar av) och dels frisätter andningen lugnande hormoner så jag blir ”bedövad” av mina egna hormoner/substanser.

Jag rekommenderar alla att gå Anna Frisks profylaxkurs, bor man i Stockholm bokar man in sig till grupperna och bor man i övriga Sverige kan man köra onlinekurs eller i.a.f. köpa hennes bok ”En riktig födelsedag”. Anna är känd som ”profylaxgurun” i Sverige och utbildar barnmorskor, läkare, lärare som håller i profylaxkurser (!!) och övrig sjukhuspersonal på heltid utöver sina kvällskurser. Hon startade sina profylaxkurser för drygt 15 år sedan, när begreppet knappt fanns. Otroligt cool kvinna som jag önskar fler fick möjlighet att träffa!

Annas Profylax Annas Profylax
Mmm… fiiiiiiika ^^Annas Profylax Annas Profylax
Boken och cd-skivan man fick på köpet.
Man kan inte lära sig andas korrekt första gången man provar
så därför fick vi med oss material att öva hemma med.Annas Profylax
Såhär avslappnad i ansiktet ska man vara under sin förslossning :)
Andas genom dina värkar och försök att inte spänna dig. Spänner du dig krampar musklerna,
adrenalin stryper syretillförseln och livmodermunnen sluter sig själv istället för att öppnas.
Här har Basse en stor roll, partnern ska hela tiden påminna kvinnan att ”slappna av, andas…”
Annas Profylax

One comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>